Gezien de moeilijkheden waarin de nationale luchtvaartmaatschappij zat, probeerde de Maltese regering met de Europese Commissie te onderhandelen om 290 miljoen euro overheidssteun in Air Malta te mogen pompen. Omdat Brussel weigerde, werd echter een drastische beslissing genomen: Air Malta wordt opgedoekt en vervangen door een nieuwe entiteit. Dat verklaarde premier Robert Abela.
Abela benadrukt het belang van het behoud van een nationale luchtvaartmaatschappij voor Malta: “We zorgen ervoor dat Malta een nationale luchtvaartmaatschappij blijft houden (…) Een luchtvaartmaatschappij die sterker is, die winst maakt en die dit land economisch en sociaal dient.” Hij benadrukte ook dat Malta “niet afhankelijk kan zijn van buitenlandse luchtvaartmaatschappijen“.
De nieuwe luchtvaartmaatschappij, KM Malta Airlines, zal op 30 maart 2024, twee dagen voor Air Malta’s 50ste verjaardag, de fakkel overnemen. Hoewel de vloot van acht Airbussen A320 van Air Malta behouden blijft, zal het aantal routes drastisch worden ingeparkt van 37 naar 17 bestemmingen.
De regering heeft een investering in deze nieuwe entiteit aangekondigd van €350 miljoen, waarvan €50 miljoen zal dienen als werkkapitaal. Het doel is duidelijk: winstgevend zijn in 2025. De regering overweegt echter om na drie jaar een strategische partner te zoeken of het bedrijf gedeeltelijk te privatiseren.